Постинг
29.08.2015 09:33 -
Саломе – танцът на смъртта
Написано от архим. проф. Павел Стефанов |
29 август е един от най-мрачните празници на Православната църква. По принцип българите възприемат всеки празник като ден, “празен” откъм работа и изпълнен с радост и веселие (особено на трапеза). Но в църковния календар присъстват няколко празника, на които се спазва строг пост, защото възпоменават убийства – Разпети петък, Кръстовден, Йордановден, Усекновение. Последният празник отбелязва отсичането на главата на св. Йоан Кръстител. За драматичните събития, свързани с него, разказват еврейският историк Йосиф Флавий, в своята книга „Юдейски древности” (18:119), и евангелистите Матей (14:3-12) и Марк (6:17-29). В центъра на тези събития е Иродиада - еврейска принцеса (княгиня) от Иродовата династия. Родена е около 15 г. пр. Хр. Омъжена е за чичо си Ирод ІІ, който е син на цар Ирод Велики и Мариамна ІІ. Нейният мъж е обвинен от параноика Ирод Велики, че съзаклятничил с майка си да го убие. Не е убит, но е отстранен от властта и живее заедно с Иродиада в едно от пристанищата на Палестина. Около 14 г. сл. Хр. Иродиада ражда дъщеря, която нарича Саломе (Саломия) на името на нейната баба по майка. Животът, макар и луксозен, без особена перспектива за царуване не се харесва на амбициозната и лукава Иродиада. Около 23 г. сл. Хр. тя се развежда с Ирод ІІ и се омъжва втори път за друг свой чичо – Ирод Антипа, тетрарх на Галилея и Перея. Този брак по сметка предизвиква масово недоволство сред народа. Негов изразител става св. Йоан Кръстител, който открито изобличава цар Ирод Антипа, че е взел за съпруга жената на живия си брат. Според тогавашния юдейски закон грях е не женитбата за близък роднина (в случая чичо), а фактът, че нейният предишен съпруг е жив. Антипа заповядва св. Йоан да бъде арестуван и хвърлен в подземията на неговата крепост Махера на източния бряг на Мъртво море. По време на едно пиршество Иродиада изпраща дъщеря си Саломия (Саломе) да танцува пред гостите и пияният Ирод обещава да ѝ даде, каквото поиска. Подучена от майка си, тя поисква главата на св. Йоан Кръстител, която скоро е донесена на един окървавен поднос. Учениците на Предтечата поискват от двореца тялото му и го погребват.Дъщерята на Иродиада не е наименована в евангелията. Според съвременника на тези събития Йосиф Флавий, тя се казва Саломе или Саломия, на еврейски Шломит от шалом ‚мир’ или на български Мира. До ХІХ в. е разпространено мнението, че носи същото име като майка си – Иродиада, но това не е вярно. Рисувана е от редица художници като Тициан, Рено, Моро и др. Тя е централна героиня в произведения от класици като Ернест Ренан, Гюстав Флобер и Оскар Уайлд. Като използва разказа на Флобер, Масне съставя операта “Иродиада” (1881), която днес е почти забравена. Уайлд написва неговата пиеса на френски език и я поставя в Париж през 1896 г., защото тогавашните британски закони забраняват театрални пиеси с библейски герои. Тук Саломе е страстно влюбена в Йоан и когато той я отблъсква, тя му отмъщава, като го убива. В миг на разкаяние обаче целува неговата отрязана глава. През 1905 г. композиторът Рихард Щраус написва едноактна опера „Саломе” по текста на Уайлд. Централно място в нея заема еротичният танц на героинята със седем воала. Гръцкият поет Константин Кавафи създава поема “Саломе” (1896), като насочва сексуалната тема в друга посока. Този път Саломе е влюбена в млад софист, който е погълнат от четене на Платон и не ѝ обръща внимание. Тя заколва Кръстителя, а след това кара други да я обезглавят, но дори и тези кървави жестове не предизвикват интереса му. По-късно холивудските филми също допринасят за утвърждаване в масовото съзнание на образа на Саломия като хищна изкусителка и развратна жена-вампир. Първият и то ням филм за нея е завършен през 1923 г. от режисьора Чарлз Брайънт, който избира за главната роля руската еврейка Ала Назимова. Оказва се, че действителността е доста по-различна от популярните митове за Саломе. Танцът на Саломия може да се датира към 28-29 г. сл. Хр. Евангелистите Матей и Марк, които пишат на гръцки език, я наричат „корасион”, т. е. момиче. Самият ѝ начин на постъпване, когато тя тича при майка си за съвет какво да поиска от царя, подсказва, че е още дете. Вероятно е около 12-годишна, понеже дъщерята на Яир, наречена също „корасион”, е описана от евангелист Лука (8:42) точно на тази възраст. Известно време след трагичния си танц Саломия е омъжена за нейния чичо Ирод Филип І, син на цар Ирод Велики. Той е споменат в Евангелието от Лука като “четвъртовластник [тетрарх – б. м.] над Итурея и Трахонитската област” (3:1). Тези региони днес са част от Сирия. Филип е много по-възрастен от Саломе и когато умира бездетен през 33 г. сл. Хр., тя е само на 17 години. Този владетел е известен с възстановяването на град Панеас (по името на бог Пан) до планината Хермон, който нарича Кесария Филипова в чест на императора Август и на себе си. Градът е отбелязан в евангелията. Иисус стига до града, но не влиза в него. Тук той пита учениците Си, за кого Го смятат, и св. Петър го изповядва като “Христос, Сина на живия Бог” (Мат. 16:13, 16). Според св. Марк това събитие се случва по пътя, когато Иисус обикаля “селата на Кесария Филипова” (8:27). Евангелската жена, която има кръвотечение от 12 години (Лука 8:43; Марк 5:25; Мат. 9:20) също е от Кесария Филипова. Според преданието тя издига статуя на Христос, Който я изцелява. Към 41 г. сл. Хр. Саломия сключва втори династичен брак с твърде по-младия от нея Аристовул, цар на Халкида и Мала Армения (57-92 г.). Той също е неин роднина, защото е праправнук на Ирод Велики. Тя му ражда трима сина – Ирод, Агрипа и Аристовул. Портретът на Саломе, който впрочем е единственият известен портрет на библейска личност, се появява през 57 г. върху монети, сечени от нейния мъж. По това време тя е около 39-годишна. Досега бяха известни две такива монети, които бяха силно изтрити, но неотдавна беше намерена трета, която е добре запазена. Саломия е представена в ляв профил с гладко вчесана коса, която е стегната с лента. Изобразяването на жена върху антични монети е изключително рядко събитие. От една страна то показва, че Саломия се е ползвала с несъмнен авторитет в обществото, а от друга, че е обичана от съпруга и синовете си. Нищо от известните подробности за живота и дейността на тази жена, принадлежаща към тогавашната аристокрация, не подсказва, че тя е нравствено покварена. Всичко говори, че тя е нормален човек. Саломе умира между 62 и 71 г. Дали на старини тя си спомня за фаталната си молба да получи отрязаната глава на Предтечата или за нея това е само смътен, полузабравен епизод от нейното детство, който оправдава с подлото внушение на майка си? Парадоксалното е, че мнозина християни от І век, последователи на св. Йоан Кръстител, се разплащат с монети, на които е изобразена жената, чийто страстен танц предизвиква косвено смъртта му. източник: dveri.bg |
Моите спомени от п-р Иван Зарев и негово...
Декларация на свещеници от Ловчанска епа...
Из книгата на йеромонах Висарион (Зограф...
Декларация на свещеници от Ловчанска епа...
Из книгата на йеромонах Висарион (Зограф...
Няма коментари
Търсене
Блогрол
1. Бъди верен до смърт и ще ти дам венеца на живота
2. логослово ру
3. ЛЕСТВИЦА
4. Православная энциклопедия
5. Чудотворната икона на Богородица “Аз съм с вас и никой не ще устои срещу вас”
6. православна беседа
7. богоносци
8. света гора атон
9. аудиокниги - православие
10. библиотека на светите отци и учители на църквата
11. българските манастири
12. "Православно слово"
13. иконата на Пресв. Богородица, наречена "Акатистна-Предвъзвестителка"(Зографска)
14. православни електронни книги
15. - Электронная библиотека „Митрополит Антоний Сурожский“
16. - Библиотека Православный Свято-Тихоновский гуманитарный университет в Москве
17. православна класика
18. светлина и икони
19. нашият кръст
20. православен храм Свети Николай Мириклийски Чудотворец
21. за греховете - описание по десетте Божи заповеди
2. логослово ру
3. ЛЕСТВИЦА
4. Православная энциклопедия
5. Чудотворната икона на Богородица “Аз съм с вас и никой не ще устои срещу вас”
6. православна беседа
7. богоносци
8. света гора атон
9. аудиокниги - православие
10. библиотека на светите отци и учители на църквата
11. българските манастири
12. "Православно слово"
13. иконата на Пресв. Богородица, наречена "Акатистна-Предвъзвестителка"(Зографска)
14. православни електронни книги
15. - Электронная библиотека „Митрополит Антоний Сурожский“
16. - Библиотека Православный Свято-Тихоновский гуманитарный университет в Москве
17. православна класика
18. светлина и икони
19. нашият кръст
20. православен храм Свети Николай Мириклийски Чудотворец
21. за греховете - описание по десетте Божи заповеди