Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
09.09.2017 13:34 - АКАТИСТ НА СВЕТО РОЖДЕСТВО БОГОРОДИЧНО
Автор: fotinia Категория: Поезия   
Прочетен: 854 Коментари: 0 Гласове:
0


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 image
Кондак 1

На избраната от всички родове Пресвета Дева
и Божия Майка принасяме похвално пение пред чудотворната икона на Нейното преславно рождество. А Ти, Пречиста, с Твоя благ промисъл за нас ни запази от всякакви беди, скърби и посрамваща смърт, за да Ти зовем в умиление:

Радвай се, Пресвета Дево, възвестила на света радостта на спасението чрез Своето рождество.
Икос 1

Първият Ангел пред Престола на Вседържителя бе пратен да възвести на неплодните родители за Твоето рождество, Владичице, и сега Ангелското воинство Те слави на небесата, По-честна от Херувимите, Майко на нашия Бог. А ние, земнородните, радвайки се на Твоето рождество и на явяването на Твоята икона, макар и с тленни устни, Ти принасяме такива похвали:

Радвай се, Непорочна, родена от праведни родители; радвай се, земна Дъще, благословена за Божия Майка.

Радвай се, радостно развързала безплодието на Твоите родители; радвай се, велико утешение на старците родители.

Радвай се, изпросена с молитва от Бога; радвай се, чуден плод на Иоаким и Анна.

Радвай се, Свята, възпитана от светии; радвай се, несъмнено спасение на света.

Радвай се, осенена от силата на Всевишния; радвай се, превъзнесена Слава на небесата.

Радвай се, Вместилище, развързало прамайчината клетва; радвай се, победила древната змия чрез Родилия се от Тебе.

Радвай се, Пресвета Дево, възвестила на света радостта на спасението чрез Своето рождество.
Кондак 2

Видели в Твоето рождество избавление от укора на бездетството, Твоите праведни родители славеха Бога. Затова и ние, като им подражаваме, сме готови с блага надежда да понасяме укора на злословещите ни заради Твоя Син, православно изповядвайки и славейки Неговото Име и пеейки: Алилуия.
Икос 2

Разумът на Ангелите не можеше да постигне Твоето рождество, тайната на въплъщението на Сина Божий: как неизкусобрачната Дева е могла да зачене? А сега вярващите, удивлявайки се на тайната на Божествения промисъл за спасението на човешкия род, славят Твоето девство, Пречиста, и усърдно Ти зоват така:

Радвай се, сбъдване на пророческите слова; радвай се, изпълнение на благите желания.

Радвай се, Свята и Пренепорочна между девиците; радвай се, избрана от Бога между жените.

Радвай се, от младенчество посветена на Бога; радвай се, осенена от Светия Дух.

Радвай се, нов и жив Кивот, пазен на небесата; радвай се, Неувяхващ Цвят, достоен за похвала.

Радвай се, посещавана от Архангели и Ангели; радвай се, хранена с небесна храна.

Радвай се, просияла със святост повече от всички; радвай се, приела Господа в девствена утроба.

Радвай се, Пресвета Дево, възвестила радостта на света на спасението чрез Своето рождество.
Кондак 3

Силата на Всевишния, осенила Иоаким и Анна, развърза тяхното безплодие, защото Господ си спомни за смирението на Своите раби. Затова, Пречиста, почитайки Твоите праведни родители, ние се молим, по техните молитви и Твоето застъпничество, да се развърже безплодието на нашите добродетели за умножаване на молитвата и смирението, търпението и въздържанието, по благодатта на Подателя на всички блага, Бога, на Когото пеем: Алилуия.
Икос 3

Имайки велико служение, Ти, Пресвета Дево, си била достойно избрана за Майка на Христа Бога, нашия Спасител, и даром си ни оказала много благодеяния, на които, като се наслаждаваме, благодарствено пеем:

Радвай се, смирена Рабиньо Господня, Която ни учиш на смирение; радвай се, помагаща на Божиите раби.

Радвай се, благодатно запазване на младенците; радвай се, мъдро наставление на юношите.

Радвай се, радостна похвала на майките; радвай се, любов и единомислие на живеещите в брак.

Радвай се, влечение към добро на добрите; радвай се, смекчаване на злите сърца.

Радвай се, Подателко на Божествена благост; радвай се, Причина за всяка радост.

Радвай се, търсеща земнородните със Своята помощ; радвай се, приела християните под Своя покров.

Радвай се, Пресвета Дево, възвестила на света радостта на спасението чрез Своето рождество.
Кондак 4

Като искаше да умири бурята на неверието и житейските беди, Господ Те показа, Богородице, като Ходатайка за нас в честната икона на Твоето рождество. Затова събра близки и далечни да възхвалят Твоите чудеса, та всички да зоват към Благодетеля Бога: Алилуия.
Икос 4

Като слушат за Твоята икона, Богородице, всички вярващи прибягват към нея с надежда на Твоето застъпничество и никой не си отива празен, и не може достойно да Те облажава, Владичице. Затова приеми нашата благодарна похвала:

Радвай се, Богоизбрана, развеселила родителите със Своето рождество; радвай се, благо поучение на възпитателите.

Радвай се, очистваща греховете със скърби; радвай се, укрепяваща малодушните в скърбите.

Радвай се, учеща ни на ангелско житие; радвай се, защото чрез небесните блага ни откъсваш от земните.

Радвай се, вярна подкрепа на борещите се със съблазните; радвай се, бърза Помощница на изнемогващите в борби и подвизи.

Радвай се, Благодатна, дарила ни благодат чрез явяването на Своята икона; радвай се, защото чрез нея си извършила велики чудеса.

Радвай се, Пресвета Дево, възвестила на света радостта на спасението чрез Своето рождество.
Кондак 5

Боготечна звезда бе Твоята свята икона, Богородице, когато невидимо се придвижи от градовете до мястото на своето явяване. А ние, удивени от това чудо, принасяме на Бога похвална песен: Алилуия.
Икос 5

Като видя архиепископ Кирил трикратното чудно завръщане на Твоята икона от град Севец на мястото на явяването, разбра, че няма да я задържи в своя град, и за прослава на Твоето рождество съгради храм и благоустрои обител. А ние, радвайки се на Твоя промисъл за нас, на Тебе, нашата Покровителка, с радостен глас зовем:

Радвай се, Владичице, неблаговолила към човешкото своеволие; радвай се, разрушила неугодното на Тебе човешко желание.

Радвай се, носена от Ангели; радвай се, възхвалявана от човешкия род.

Радвай се, благодатно освещаване на въздуха; радвай се, очистване от смъртоносни болести.

Радвай се, изпращаща благовременни дъждове за плодородие на земята; радвай се, прекратяваща вредното многодъждие.

Радвай се, запазваща нашите ниви от всяка вреда; радвай се, и нас наставляваща във всяко добро.

Радвай се, просветила цялата вселена; радвай се, оживяваща умъртвените от страстите.

Радвай се, Пресвета Дево, възвестила на света радостта на спасението чрез Своето рождество.
Кондак 6

Чудесата от Твоята дивна икона проповядват богатата благост на Царицата Майка, защото Пречистата Богородица не оставя прибягващите към Нея с вяра и ги избавя от всяка напаст. Затова, Богородице Дево, Ти принасяме благодарствени песни и на Всещедрия Бог винаги отправяме слава: Алилуия.
Икос 6

Възсия като крин в пустиня Твоята чудотворна икона, Богородице, подаваща на всички благопотребна помощ, но Ти не си благоволила към противящите се на Твоята воля: защото си наказала със смърт отсеклия дървото, на което се яви Твоята икона. Затова със страх и умиление всички зовем:

Радвай се, Царице, наказваща непокорните на Твоята воля; радвай се, отсичаща човешкото мъдруване.

Радвай се, укротяваща човешката злоба; радвай се, умоляваща Праведния Съдия за нашите грехове.

Радвай се, изцеление на моето тяло; радвай се, спасение на моята душа.

Радвай се, мое упование в този живот; радвай се, моя надежда след смъртта.

Радвай се, защото чрез Тебе се избавяме от вечна смърт; радвай се, защото чрез Тебе се сподобяваме с блажен живот.

Радвай се, обилно насадила монашески обители с Твоето име в нашето отечество; радвай се, укрепила благочестието в сърцата на верните.

Радвай се, Пресвета Дево, възвестила радостта на спасението на света чрез Своето рождество.
Кондак 7

Като искаше да явиш Своята милост на човешкия род, Ти ни дари пречудната икона на Твоето рождество, Богородице, та всички, като се радваме за Твоите благодеяния, макар и недостойни, да пеем на Христа, нашия Спасител, ангелска песен: Алилуия.
Икос 7

Нов извор на благодат си ни явила, Владичице, когато си избавила град Глухов от смъртоносни язви, наставлявайки ни да прибягваме към бързата, благодатна Помощница в беди и болести, и да Ти зовем:

Радвай се, зарадвана от Бога, приятно утешение на печалните и плачещите; радвай се, милваща каещите се грешници.

Радвай се, неизчерпаемо съкровище на изцеления; радвай се, тих покой на трудещите се.

Радвай се, Застъпница за обидените; радвай се, вразумление на обиждащите.

Радвай се, Търсеща погиналите; радвай се упование на нашите градове и села.

Радвай се, непосрамваща наша Надежда; радвай се, дарувала благодат на Своите икони.

Радвай се, Пресвета Дево, възвестила на света радостта на спасението чрез Своето рождество.
Кондак 8

Странно е Твоето рождество от неплодни и престарели родители, странно е и явяването на Твоята икона, Владичице: Бог, където иска, се побеждава чинът на естеството, защото е казал: “Невъзможното за човеците е възможно за Бога”. Затова на чудодействащия за нас Всемогъщ Промислител възнасяме хвала: Алилуия.
Икос 8

Цялото творение се радва за Тебе, Благодатна, ангелският събор и човешкият род светло тържествуват за Твоето преславно рождество. А Ти като Царица на небето и земята приеми молението на Твоите раби, които се покланят на Твоята честна икона и с любов Ти зоват:

Радвай се, Преблагословена, по-честна от Ангелите; радвай се, несравнено по-славна от Серафимите.

Радвай се, след Бога по-свята от всички светии; радвай се, по-прекрасна от всички земни дъщери.

Радвай се, Царице, предстояща пред Престола на Царя на славата; радвай се, принасяща Му Твоите молитви за нас.

Радвай се, великолепно украшение на Божиите храмове; радвай се, истинно утешение за прибягващите към Тебе.

Радвай се, облечена в златни дрехи на Твоите икони; радвай се, изпъстрена със скъпоценни камъни.

Радвай се, вместила в Себе Си всички добродетели; радвай се, послужила за въплъщението на Сина Божий.

Радвай се, Пресвета Дево, възвестила на света радостта на спасението чрез Своето рождество.
Кондак 9

По-висша от великото ангелско естество, ти владееш в небесните обители, Богородице, но и земните не оставяш, и защитаваш със Своята свята икона Твоята обител и всички, прибягващи към Тебе. Затова като наша върховна Покровителка Те молим: облагодати ума и сърцето ни, за да зовем усърдно към Източника на спасението: Алилуия.
Икос 9

Суетно мъдруващите витии недоумяват как верните, прибягващи към Твоята икона, приемат Божествена благодат; а ние, известени от думите на Господа, че всичко е възможно за вярващия, несъмнено прибягваме към Твоята чудотворна икона с надежда да получим Божествена награда. Затова, знаейки Твоето топло застъпничество за нас, зовем така:

Радвай се, Богородице, възнасяща правовярващите в Тебе; радвай се, наставляваща неверните.

Радвай се, отхвърляща суеверието и невежеството; радвай се, научаваща заблудените на правоверие.

Радвай се, привеждаща към познание на истината; радвай се, заплаха за неразкаяните грешници.

Радвай се, нежелаеща погибелта на никого; радвай се, привеждаща и отчаяните към упование на Тебе.

Радвай се, мъчение за невидимите врагове; радвай се, посрамване на видимите врагове.

Радвай се, утвърдила нашата вяра чрез чудеса; радвай се, защото винаги отклоняваш праведния Божий гняв, насочен срещу нас.

Радвай се, Пресвета Дево, възвестила на света радостта на спасението чрез Своето рождество.
Кондак 10

Начало на нашето спасение бе Твоето славно рождество, Богородице, а Твоята чудотворна икона се яви източник на благодатно умиление за монасите от нейната обител, където вярващите прибягват към Тебе и топло се молят: Не ни забравяй, Богородице, но ни дари всичко полезно, та, спасени чрез Тебе, на Подвигоположника и наш Спасител да пеем: Алилуия.
Икос 10

Нерушима стена си за всички, прибягващи към Тебе и Твоята икона, защото след Бога нямаме друго упование, освен Тебе, Владичице, Ти си наше прибежище и сила в скърби и беди, защото ни избавяш от всяка напаст, и на Тебе, Радост наша, зовем:

Радвай се, Пречиста, милостиво поглеждаща към християните от небесата; радвай се, избавяща нашата обител от беди.

Радвай се, неизнемогващо въздържание на постниците; радвай се, умножаване на нашите добродетели.

Радвай се, Победителко на изкушенията; радвай се, издигане на падналите.

Радвай се, премахваща злосмрадието на греха; радвай се, даряваща ни благоуханието на светостта.

Радвай се, положила основите на нашата обител.

Радвай се, Пресвета Дево, възвестила на света радостта на спасението чрез Своето рождество.
Кондак 11

Пение всеусърдно Ти принасяме, Владичице, за Твоите велики благодеяния. Приеми това пение от нас, немощните, и ни дай благодатта на Твоя Син и Бог, за да зовем: Алилуия.
Икос 11

Като светоподателна свещ виждаме Твоята целителна икона, Пречиста, запалена за нас от благодатта, просвещаваща всички краища за спасение на прибягващите към нея с вяра. Затова Тебе, явилата много знамения на християните, почитаме с такива песни:

Радвай се, Пътеводителко, наставляваща ни по пътя на спасението; радвай се, Вратарнице, отваряща райските врати на верните.

Радвай се, Благоуханен Цвят, ухаещ в горния Сион; радвай се, Живоносен Източник, източващ обилна благодат.

Радвай се, Скоропослушнице, подаваща бърза помощ на верните; радвай се, Радост на всички скърбящи.

Радвай се, духовна сладост на нашия живот; радвай се, Милостива, многократно явила Своята милост.

Радвай се, мнозина избавила от беди и мъки.

Радвай се, Пресвета Дево, възвестила на света радостта на спасението чрез Своето рождество.
Кондак 12

Божията благодат Те преизпълни в Твоето Рождество, Благодатна, нея винаги изливаш чрез Твоята свята икона над нас, които с вяра прибягваме към Твоето застъпничество и принасяме на Милосърдния Бог благодарствени песни: Алилуия.
Икос 12

Възпявайки Твоето рождество, ние почитаме Твоята чудотворна икона, славим всички Твои чудеса, и научили се благодарствено да облажаваме Твоето свято име за Твоите благодеяния, зовем на Благословената между жените така:

Радвай се, Зора на Царя на славата, сияеща с Божествена красота; радвай се, озаряваща всички краища на вселената.

Радвай се, приела Архангелския глас за въплъщението на Емануил; радвай се, вместила Невместимия за всички Бог в Своята утроба.

Радвай се, родила Месия чрез слизането на Светия Дух; радвай се, явила на света Слънцето на правдата.

Радвай се, дадена от Бога за Застъпница на християните; радвай се, незаспиваща Молитвеница за нас.

Радвай се, възхвалявана от човешкия род на земята; радвай се, очистила греха на прародителите.

Радвай се, обогатила душевното благоплодие.

Радвай се, Пресвета Дево, възвестила на света радостта на спасението чрез Своето рождество.
Кондак 13

О, Всевъзпявана Дево, по-свята от всички свети между жените, приеми за похвала на Твоето рождество това малко моление и моли Христа Бога да избави от всяка напаст и да освободи от вечните мъки нас, които зовем към Бога за Тебе: Алилуия.

Този кондак се чете три пъти. След това се чете 1-ви икос “На избраната от всички родове...” и 1-ви кондак “Първият Ангел пред Престола на Вседържителя...”.
Молитва първа

О, Пресвета Владичице, Богоизбрана Майко на Христа, нашия Спасител, изпросена от Бога със свети молитви, посветена на Бога и възлюбена от Него! Кой не ще Те облажи, или кой не ще възпее Твоето преславно рождество? Защото Твоето рождество стана начало на спасението на човеците, и ние, седящи в тъмнината на съгрешенията, виждаме Тебе, жилището на Непристъпната Светлина. Красноречивият език не може да Те възпее по достойнство, защото си се издигнала по-високо от Серафимите, Пречиста. Но приеми тази похвала от Твоите недостойни раби и не отхвърляй молбите ни. Изповядваме Твоето величие, припадаме в умиление пред Тебе и като чедолюбива и милосърдна Майка дръзновено Те молим: моли Твоя Син и наш Бог да дари на нас, които много съгрешаваме, искрено покаяние и благочестив живот, за да можем да вършим всичко, угодно на Бога и полезно за душите ни; да възненавидим всяко зло, укрепявани от Божествената благодат в нашето благо разположение. А Ти, непосрамваща наша Надежда в часа на смъртта, дарувай ни християнски край, безбедно преминаване през страшните въздушни митарства и наследяване на вечните и неизказани блага на Небесното Царство, та с всички светии непрестанно да изповядваме Твоето застъпничество за нас и да славим единия Истинен Бог, покланяем в Света Троица, Отца и Сина и Светия Дух. Амин.

image

НЯКОИ ПОДРОБНИ СВЕДЕНИЯ
РОЖДЕСТВО БОГОРОДИЧНО
* Светите Отци казват, че думата “Мария” означава “господарка”; така, блажени Теофилакт отбелязва: “Мария означава господарка”. Св. Иоан Дамаскин казва: “Благодатта” (така се тълкува името Анна) ражда господарката (което означава името Мария)”

*Считаме, че не е излишно да отбележим, че светата Православна Църква, празнувайки на 9 декември “зачатието на света Анна, когато бе зачената Пресвета Богородица”, и наричайки го “преславно и свято” зачатие, “неизвестна на ангелите и на човеците, велика, скрита още от създаването на света тайна”, при все това е твърде далеч от мисълта да го счита за непорочно или по-точно за безсеменно. Учението за “непорочното” зачатие на Пресвета Богородица се е появило в западната църква през IХ век; но нямайки основание нито в Свещеното Писание, нито в Свещеното Предание, не било приемано еднакво и в самата римска църква и срещайки не по-малко противници, отколкото защитници, на Тридентския събор не получило определеност и в богословските системи било считано за мнение. На 8 декември 1854 година папа Пий IХ издигнал това мнение до степен на догмат, въпреки смисъла на цялото Свещено Писание и (на съчиненията) на светите Отци на Църквата. Против новоизобретения догмат се появили силни възражения и понастоящем е достатъчно добре доказано на какви слаби основания се крепи той. Самите римокатолици осъзнават, че в Свещеното Писание липсва ясна опора за този догмат: “Без заобикалки се съгласяваме - казват те, - че мисълта за непорочното зачатие не може да бъде изведена от Богооткровените догмати. Божественото Писание, трябва да кажем истината, не твърди ясно, че на Мария ѝ е било присвоено такова необикновено преимущество”. Свещеното Писание ясно признава за непорочен и безгрешен само Господа Иисуса Христа, Богочовека, заимствал плътта Си от Пречистата Дева Богородица, след слизане на Светия Дух, а светите Отци, от друга страна, единодушно твърдят, че Пресвета Дева Богородица е била зачената, макар и чудесно - от безплодни родители, не свръх законите на обикновеното човешко раждане. “Дева Мария, - казва свети Епифаний - не е имала по-друг произход от всички смъртни и се е родила, подобно на тях, от баща и майка. Макар от историята и от преданието да е известно, че на баща ѝ Иоаким свише му е било възвестено в пустинята: “Жена ти ще зачене”, това съвсем не трябва да се разбира в смисъл, че зачеването се е извършило уж без брачно съжителство”. “Измежду всички родени от жени - казва свети Амвросий - съвършено свят е само Един - Господ Иисус Христос, Който поради особения, нов начин на непорочно раждане, не изпитал предварително земната увреденост”. Светата Православна Църква допуска, че Пресветата Дева се е родила по обикновения закон на човешкото раждане, но заради тайната на въплъщението на Бог - Слово е била “предварително очистена от Светия Дух”; “и се всели в девическа утроба, предварително очистена от Духа” - пее тържествено тя на празника Благовещение. Св. Григорий Богослов казва за Господ Иисус Христос, че Той бил “носен в утробата от Девица, предварително очистена по душа и по тяло от Духа”. В нашата (руската - б. пр.) литература има няколко обширни разсъждения против римския догмат. Ще поместим тук едно кратко мнение на професор И. М. Скворцов от Киевската духовна академия за непорочното зачатие на Пресветата Дева: “Евангелието свидетелства, че Светият Дух слязъл върху Светата Дева и Я осенил, и вследствие на това Ражданото от Нея е свято, съвършено чисто, безгрешно. Нужно ли е поради това и самата Света Дева да се е родила без порок? Роденото от Нея е свято не вследствие на това, че Тя е била свята по рождение, а вследствие на слизането върху Нея на Светия Дух. Преданието свидетелства, че на Божията Майка Й е била необходима подготовка в храма от 3-годишна възраст. Първородният грях не могъл да се развие в Нея със сила. Възпитанието на храма очиствало в Нея всичките Й сили. Окончателното освещение станало в деня на благовещението. Но как е очистен първородният грях, когато още не било извършено изкуплението? Това е тайна на благословеното Семе на Жената, приготвено от сътворяването на света. Благодатта на Светия Дух могла да постави в мига на зачеването на Сина Божий цялото същество на Божията Майка на такава висота на смирението и благоговението, че в зачатието не участвало нищо повредено - човешко”. (Дневник прот. И. М. Скворцова, К. 1866 г., с. 73). На любознателните читатели препоръчваме да се запознаят с мнението на Московския митрополит Филарет за този догмат в неговите “Письма к архимандриту Антонию” (“Писма до архимандрит Антоний”), т. IV, с. 16.

***По-големите сестри на праведната Анна се наричали Мария и Совия. Совия имала дъщеря Елисавета, която впоследствие се омъжила за свещеник Захария и станала майка на Господния Предтеча, така че Елисавета била първа братовчедка на Пресвета Дева Мария, а Кръстителят Иоан - втори братовчед по плът на Христа. Тук е уместно да кажем и няколко думи за личността на света Мария Клеопова, която в Евангелието от Иоан също е наречена сестра на Божията Майка. В Чети-минеите на свети Димитрий Ростовски (27 април) намираме указание, че Мария Клеопова е била дъщеря на Иосиф, годеника на Пресветата Дева, и се омъжила за неговия роден брат (и неин чичо) Клеопа, поради което и се нарича Мария Клеопова. Когато Пречистата Дева, като сгодена за Иосиф, дошла в дома му, тя заварила дъщеря му Мария още девица и я обикнала, и живяла с нея като със сестра. По такъв начин Мария Клеопова се явява сестра на Божията Майка не в собствен смисъл, не по плът, а по добри родствени отношения. Паметта ѝ, според древния месецослов, се чества на 23 май. Впрочем, други тълкуватели мислят, че евангелист Иоан не я счита за сестра на Божията Майка. Те казват, че в думите му: При кръста Иисусов стояха майка Му и сестрата на майка Му, Мария Клеопова, и Мария Магдалина се споменават не три жени, а четири, и за сестра на Майката на Господ тези тълкуватели считат Саломия, майката на Заведеевите синове, която евангелистът не назовал по име поради същата причина, поради която и самият себе си не нарича в Евангелието по име. А Саломия, според тях, наравно с Елисавета е била първа братовчедка на Дева Мария. Накрая ще отбележим, че при евреите братя и сестри наричали роднините въобще.

***С ангелски явления във времената на Стария Завет са били удостоявани понякога и други жени, например Мариам, сестра на Моисей и Аарон, майката на Самсон и др. Били са удостоявани също и с дар на пророчество, например същата Мариам, Девора, Анна - майката на Самуил, и др. Всичко това показва, че сред еврейския народ е имало жени, достойни за откровения, и че тогава, също както и в християнството, в някои случаи Божествената благодат не е правела разлика между мъжкия и женския пол по отношение на извънредните дарования. В Стария Завет жените, също както и мъжете, били допускани до участие в жертвоприношенията и до молитва пред скинията, и можели да дават обет пред Бога, без да се изключва и обетът на назорейството.

**Забележително е, че в Назарет няма никакво предание за раждането в него на Пречистата Дева Мария; там не се посочва място на Нейното раждане. Напротив, древното предание посочва като родно място на Приснодевата Сепфорис, бедно селце близо до Назарет.

© Жития на светиите, преведени на български език от църковно-славянския текст на Чети-минеите ("Четьи-Минеи") на св. Димитрий Ростовски
                 



Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: fotinia
Категория: Поезия
Прочетен: 894855
Постинги: 958
Коментари: 363
Гласове: 367
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930