ДЕН ПЕТИ
Слово от Светителя Теофан Затворник
Докато размислях какво да ви кажа в заключение на нашите беседи за пътя към спасението, спомних си за едно сказание, което прочетох в един от древните отечници. То е много близко до онова, за което сме говорили, и считам, че не е излишно да ви го предам днес така, в както си го представям в съзнанието си.
Един старец, който живеел в уединение в пустинята, изпаднал в униние и буря от помисли започнала да смущава душата му, като му внушавала съмнението дали върви по правилния път и дали има надежда трудовете му да се увенчаят най-накрая с успех. Старецът седял, склонил глава. Сърцето му го боляло, но от очите му не потичали сълзи. Измъчвала го суха скръб. Докато се съсипвал така от скръб, застанал пред него Ангел Господен и му казал: „Какво се смущаваш и защо приемаш помисли в сърцето си? Ти не си първият и не си последният, който върви по този път. Мнозина вече са го изминали, мнозина вървят сега – и мнозина по него ще стигнат до светлите райски обители. Ела, аз ще ти покажа различните пътища, по които вървят синовете човешки, а също и това – до къде водят тези пътища. Гледай – и се вразумявай!”
Като се подчинил на повика на Ангела, старецът станал и тръгнал; но едва направил няколко крачки напред, почувствал се вън от себе си и потънал в съзерцание на дивното видение, което се открило пред мислените му очи. Той видял от лявата си страна гъст мрак, като непроницаема стена, сред който се чували шум, тревога и смут. Като се вгледал по-внимателно в мрака, видял широка река, по която вълните се движели назад и напред, надясно и наляво, и някой всеки път, когато пред очите му се мяркала вълна, сякаш ясно произнасял в ушите на стареца: „Това е вълната на неверието, безгрижието, хладността; тази е на немилосърдието, разврата, подкупността; тази – на доволството, забавлението, завистта, раздора; а тази – на пиянството, нечистотата, леността, съпружеската невярност”, и прочее, и прочее, – и всяка вълна преобръщала под себе си пред очите му неизброимо множество хора, като ги повдигала от реката и отново ги потапяла в нейните дълбини. С ужас старецът възкликнал: „Господи! Нима всички те ще погинат и няма надежда за спасението им?” Ангелът му казал: „Гледай по-нататтък и ще видиш Божията милост и правда!”
Старецът погледнал още веднъж към реката и я видял по цялата широчина и дължина, покрита с малки ладии, в които седели светли юноши с всякакъв вид средства за спасение на потъващите. Те призовавали всички към себе си и на едни подавали ръце, на други спускали дълги пръти и дъски, на трети хвърляли въжета, а понякога потапяли дълбоко във водата канджи* (*канджа – прът с метална кука накрая – бел.ред.) и куки – дали няма някой да се хване и за тях? И какво? Съвсем рядко някой откликвал на призивите им и още по-малко били онези, които се възползвали, както следва, от подаваните им средства на спасението. Най-голямата част с пренебрежение ги отхвърляли и с някаква дива наслада се потапяли в реката, от която лъхало на дим, смрад и изгоряло. Старецът отправил поглед в далечината на реката и на края видял бездна, в която тя се вливала. Множество юноши стремително плавали натам и насам, при самия край на бездната, като със загриженост оказвали помощ на всекиго; но независимо от това, всяка минута, във всяка точка на реката, хиляди хора заедно с реката потъвали в бездната, откъдето се чували само отчаяни стонове и скърцане със зъби. Старецът закрил лицето си и заридал. И чул глас от небето: „Горчиво е, но кой е виновен? Кажи какво още бих могъл да направя за спасението им, което да не съм направил? Но те с ожесточение отхвърлят всяка оказвана им помощ. Те ще Ме отхвърлят, ако им се притека на помощ в най-безутешните места на техните страдания.”
Като се поуспокоил малко, старецът обърнал погледа си на дясната страна, към светлия изток, и бил утешен с радостно видение. Онези, които се вслушвали в зова на светлите юноши, подавали им ръце или се хващали за някакво спасително оръдие, били извличани от тях на десния бряг. Тук ги посрещали други лица, въвеждали ги в неголеми стройни здания, разсеяни в голямо количество по цялото продължение на брега, където ги измивали с чиста вода, обличали ги с чисти дрехи, препасвали ги, обували ги, давали им тояга и, след като ги подкрепяли с храна, ги изпращали на път – далече на изток, като им заповядвали да не се обръщат назад, да вървят без да спират, внимателно да гледат под краката си и да не подминат нито едно подобно здание без да влязат в него и, подобно на всички, които се спират там, да се подкрепят там с храна и съвет от онези, на чиято грижа са поверени тези здания.
Старецът прокарал поглед по брега и видял, че по цялото му продължение се готвят за път тези избавени. Върху лицето на всички личали радост и въодушевление. Виждало се, че всички те чувствали особена лекота и сила и с някаква неудържимост тръгвали на път, началото на който било осеяно с цветя.
След това старецът отправил поглед далече на изток и ето какво се открило пред него! – Приятната ливада завършвала недалече от брега; по-нататтък започвали планините, които се разпростирали с хребетите си в различни посоки. Разпростирали се, като се издигали все по-високо и по-високо, пресичани от пропасти – ту голи и скалисти, ту покрити с гъсталаци и гори. Навсякъде по тях се виждали пътници – труженици. Един се катерел по стръмнината, друг седял морен или стоял в размисъл, трети се борел с някой звяр или змия; един вървял направо на изток, друг – по-заобиколно, а трети пресичал напречно пътя на другите; но всички били в труд и пот, в борба и нарежение на душевните и телесните сили. Рядко се случвало пътникът да вижда постоянно пътя; често пътят съвсем се изгубвал или се разпръсвал в различни посоки; някъде потъвал в мъгла и мрак; на друго място го пресичала пропаст или отвесна скала; а по-нататък го преграждали зверове от дъбравата или отровни влечуги от планинските клисури. Но ето кое било чудното. Навсякъде из планините били разпръснати красиви здания, подобни на онези, в които били приемани за първи път спасените от водата. Щом пътникът се отбивал/влизал в тях, както му било заповядано в началото, то колкото и да бил изморен преди това, излизал оттам бодър и изпълнен със сили. Тогава зверовете и влечугите не можели да понесат погледа му и бягали от него; никакви пречки не го спирали задълго; и той леко и бързо намирал изгубилия се по някакъв начин път по напътствията, които получавал в тези здания. Всеки път, когато някой преодолявал поредното препятствие или побеждавал врага, ставал по-силен, по-висок и снажен; колкото по-високо се изкачвал някой, толкова по-хубав и по-светъл ставал. Към върха на планината местността отново ставала гладка и осеяна с цветя; но достигналите там скоро влизали в светъл облак или мъгла, откъдето вече не се показвали.
Старецът подигнал поглед по-високо от този облак и зад него или зад планината видял чудна, с неописана красота светлина, от която достигало до него сладостно пение: „Свят, Свят, Свят Господ Саваот!” Старецът в умиление паднал на земята и над него ясно се разнесли Господните думи/слова: така тичайте, за да постигнете целта (1 Кор. 9:24).
Като се изправил отново, старецът видял, че от различни високи места в планината не малък брой пътници, от различни посоки, стремително тичали отново към реката, ту мълчаливо, ту с викове и хулни обидни думи. Към всеки от тях – и отгоре, и от страни – бил отправян призив: „Спри се, спри!” Но, преследвани от някакви дребни на ръст етиопци, те не чували предупреждението и отново се потапяли в смрадната река. Тогава старецът в изумление извикал: „Господи! Какво е това?” И чул отговор: „Плодът на самочинието и непокорността на установения от Бога ред!” С това видението свършило.
Ангелът, който го показал на стареца, го попитал накрая: „Утешен ли си?” И старецът му се поклонил до земята.
Мисля, братя, че не е необходимо да ви говоря много за изтълкуването на това видение. Реката е светът; потопените в нея хора са живеещите според духа на света, в страсти, пороци и грехове; светлите юноши в ладиите са Ангелите и въобще призоваващата към спасение благодат; бездната, в която пропадала реката с хората, е погибелта; красивото здание на десния бряг е Църквата, където чрез тайнствата на покаянието или кръщението обърналите се грешници се умиват от греховете, обличат се в одеждата на оправданието, препасват се със сила от Небето и се поставят на пътя на спасението; изкачването на планината с различни трудности са различните трудове при очистване на сърцето от страстите; зверовете и влечугите са враговете на спасението; гладката към върха местност е умиротворението на сърцето; светлият облак, скриващ пътниците, е упокояващата смърт; светлината зад планината е блаженият рай; зданията, разпръснате из планината, са Божиите храмове. Който влиза в тези здания по пътя си, тоест приема тайнствата и участва в свещенодействията и моленията на Църквата, ползва се от съветите и ръководството на пастирите, той леко преодолява всички препятствия и скоро достига до съвършенството. А който самочинно ги отхвърля и не се подчинява на напътствията и съветите на пастирите, той скоро пада и духът на света отново го увлича.
Да добавим към това някакво увещание, считам за излишно. Само ви умолявам, братя, спасявайте се от този лукав век! Амин.
2. логослово ру
3. ЛЕСТВИЦА
4. Православная энциклопедия
5. Чудотворната икона на Богородица “Аз съм с вас и никой не ще устои срещу вас”
6. православна беседа
7. богоносци
8. света гора атон
9. аудиокниги - православие
10. библиотека на светите отци и учители на църквата
11. българските манастири
12. "Православно слово"
13. иконата на Пресв. Богородица, наречена "Акатистна-Предвъзвестителка"(Зографска)
14. православни електронни книги
15. - Электронная библиотека „Митрополит Антоний Сурожский“
16. - Библиотека Православный Свято-Тихоновский гуманитарный университет в Москве
17. православна класика
18. светлина и икони
19. нашият кръст
20. православен храм Свети Николай Мириклийски Чудотворец
21. за греховете - описание по десетте Божи заповеди