Прочетен: 649 Коментари: 1 Гласове:
Последна промяна: 04.03.2014 21:12
“Ако искаш да бъдеш съвършен, иди, продай имота си, и раздай на сиромаси; и ще имаш съкровище на небето; па дойди и върви след Мене” (Мт. 19:21), казва Христос на богатия младеж. “Ако някой иска да върви след Мене, нека се отрече от себе си, да вземе кръста си и Ме последва; защото, който иска да спаси душата си, ще я погуби; а който изгуби душата си заради Мене, ще я намери” (Мт. 16:24-25), казва Христос на учениците Си. “Който обича баща или майка повече от Мене, не е достоен за Мене; и който обича син или дъщеря повече от Мене, не е достоен за Мене” (Мт. 10:37). Тези думи на Спасителя съдържат цялата “философия” на монашеството. То е избор за онези, които се стремят към съвършенство, които искат да следват Христа и да отдадат душата си за Него, които искат да придобият съкровище на небесата. Подобно на търговец, който, откривайки хубав бисер, е готов да се откаже от цялото си богатство, за да го притежава, така и монахът се отказва от целия свят, за да придобие Христа. И жертвата бива отплатена, защото наградата е голяма: “Тогава Петър отговори и Му рече: Ето, ние оставихме всичко и Те последвахме; какво, прочее, ще стане с нас? А Иисус им рече: всеки, който остави къща, или братя, или сестри, или баща, или майка, или жена, или деца, или нивя, заради Моето име, ще получи стократно и ще наследи живот вечен” (Мт. 19:27-29).
По всяка вероятност монашеството съществува в Църквата от един много ранен период, но става масово явление през IV в., когато се прекратяват гоненията срещу християните. Ако преди това вярата е била подвиг и жертва, готовност за мъченичество, то тогава християнството става държавна религия и търсачите на подвизи, жадуващите за скърби и лишения, търсещите “тесния път”, се устремяват към пустинята, за да създадат там своя “държава в държавата”. Безплодните преди това пустини на Египет, Палестина и Сирия биват заселени от монаси, които ги превръщат в градове: “В планините се появиха манастири, пустинята се насели от монаси, оставили собствеността си и причислили се към небесните жители. Манастирите в планините наподобяваха скинии, изпълнени с божествените ликове на псалмопевци, любители на учението, постници, молитвеници. Това беше едно особено място на богочестие и правда: нямаше нито потисник, нито пък потиснати, бирниците никого не притесняваха; имаше много подвижници, и всички с една обща цел - да се подвизават в добродетелта” (Житие на преп. Антоний Велики). Скоро след това манастири се появяват и в градовете: в средата на VI в. само в Константинопол е имало 76 манастира.
Отшелниците живеели всеки поотделно и отивали в храма само в неделя, за да се причестят със светите Тайни.
Средният път бил онзи, при който монасите живеели на групи от по двама, трима. “Цялото монашеско житие се съдържа в три начина на уредба и подвизаване: или в подвижническо уединение и отшелничество, или в това да безмълвстват с едного, най-много с двамина, или най-накрая в това, търпеливо да пребивават в общежитието. Не се отклонявай, казва Еклисиаст, нито надясно, нито наляво, а върви по царския път. Средният начин на живот е подходящ за мнозина” (преп. Йоан Лествичник). Понастоящем в Руската Църква има предимно общежителни манастири. На Атон са се запазили всичките три вида монашество.
2. логослово ру
3. ЛЕСТВИЦА
4. Православная энциклопедия
5. Чудотворната икона на Богородица “Аз съм с вас и никой не ще устои срещу вас”
6. православна беседа
7. богоносци
8. света гора атон
9. аудиокниги - православие
10. библиотека на светите отци и учители на църквата
11. българските манастири
12. "Православно слово"
13. иконата на Пресв. Богородица, наречена "Акатистна-Предвъзвестителка"(Зографска)
14. православни електронни книги
15. - Электронная библиотека „Митрополит Антоний Сурожский“
16. - Библиотека Православный Свято-Тихоновский гуманитарный университет в Москве
17. православна класика
18. светлина и икони
19. нашият кръст
20. православен храм Свети Николай Мириклийски Чудотворец
21. за греховете - описание по десетте Божи заповеди